Underviserportal

Grundskolen Fagportal for sundheds- og seksualundervisning
Log ind / Opret dig Gemte

Til efterskoler

Det er en særlig oplevelse at gå på efterskole. Eleverne har ofte store forventninger til fællesskabet, når de starter: For mange er det første gang, de prøver at flytte hjemmefra og bor sammen med andre jævnaldrende. Mange elever gør deres første seksuelle erfaringer i den periode, de går på efterskole. Derfor er det vigtigt, at efterskoler sætter samtykke, sex og grænser på skemaet.

Her på siden har vi samlet inspiration til, hvordan man kan arbejde med køn, krop og seksualitet på efterskoler. Siden er målrettet både ledelse og personale og har fokus på dagligdagen, når man både bor og går i skole samme sted.

På efterskolen

Sex & Samfund har med bidrag fra Efterskoleforeningen lavet to film, der beskriver dele af livet på en efterskole - både fra elevernes og lærernes perspektiv. Filmene er en række interviews med elever og lærere på Midtsjællands Efterskole og Efterskolen Flyvesandet. 

GRÆNSER OG FÆLLESSKAB

SPROG OG FÆLLESSKAB

6dialoger

Undervisningsmaterialer udviklet til efterskoler

I skoleåret 2022/23 har fire efterskoler, Efterskoleforeningen og Sex & Samfund samarbejdet om Projekt 6dialoger. 

Erfaringerne fra de fire projektskoler er samlet i seks øvelser, der kan kvalificere samtalen om køn, krop og seksualitet og støtte det pædagogiske personale på efterskolerne i de gode processer med eleverne:

  1. Hvad gør du?
  2. Hvad tror du?
  3. Nip Napper
  4. Pelle og panelet
  5. Tænke-taleboblen
  6. Ud i hjørnerne

Øvelserne kan både bruges i større og mindre grupper af elever. De kan bruges i et samlet forløb eller hver for sig i løbet af skoleåret og kan med fordel gentages i løbet af skoleåret efter behov. De er samlet i et hæfte, der også indeholder forløbsbeskrivelse og anbefalinger til at skabe et trygt læringsrum. Hent det ved at trykke herunder. 

Oversigt over øvelserne i 6dialoger

Her kan du se og downloade øvelserne i Projekt 6dialoger.

Hvad gør du?

ØVELSESTYPE: Spil

TID: 30-60 minutter

LÆRINGSMÅL:

  • Eleverne kan reflektere over og tage stilling til dilemmaer
  • Elverne kan italesætte komplekse dilemmaer
DOWNLOAD ØVELSE

Hvad tror du?

ØVELSESTYPE: Aktiv vurdering

TID: 30-60 minutter

LÆRINGSMÅL:

  • Eleverne forholder sig til udsagn om flirt, fest, alkohol og kys på en uforpligtende måde
  • Eleverne lærer om flertalsmisforståelser og eleverne kan samtale om grænser, normer og forventninger
DOWNLOAD ØVELSE

Nip Napper

ØVELSESTYPE: Spil og bevægelse

TID: 15-45 minutter

LÆRINGSMÅL:

  • Eleverne får stillet spørgsmål om svære hverdagsproblematikker, der kan fylde meget i et ungdomsliv
  • Eleverne lærer at sætte ord på svære overvejelser, når de skal give gode råd til deres venner
DOWNLOAD ØVELSE

Pelle og panelet

ØVELSESTYPE: Filmproduktion

TID: 60-90 minutter

LÆRINGSMÅL:

  • At give eleverne forståelse for og indblik i deres egen og andres rolle i at sige ja og nej i situationer, om det er i nære fællesskaber eller perifere
  • Eleverne skal gennem diskussioner, brainstorms og aktiviteter både lytte og reflektere over andres perspektiver og synspunkter i det store fællesskab
DOWNLOAD ØVELSE

Tænke-taleboblen

ØVELSESTYPE: Dialog

TID: Cirka 2 timer

LÆRINGSMÅL:

  • Eleverne kan forholde sig til processen fra tanke til tale
  • Eleverne bliver opmærksomme på, at det kan være svært og dilemmafyldt at sige sin mening og handle derefter, og bliver bevidste om mulige handlemuligheder
DOWNLOAD ØVELSE

Ud i hjørnerne

ØVELSESTYPE: Aktiv vurdering

TID: 45-60 minutter

LÆRINGSMÅL

  • Eleverne lærer at se tingene fra flere sider og argumentere for disse
  • Eleverne får flere perspektiver til deres rådighed
DOWNLOAD ØVELSE

Relevante links

"Hey, vi vil virkelig gerne lære noget om sex"

I artiklen fra Efterskolerne fortæller 10 elever fra Osted Efterskole om, hvad de har savnet allermest i deres seksualundervisning og kommer med anbefalinger til deres lærere.

KLIK HER FOR AT LÆSE

Let's talk about sex

Unge har ofte en stor viden om sex, men få erfaringer. De efterlyser at tale om det med venner og voksne. Seksualundervisning er derfor et vigtigt rum til at aflive myter og arbejde med seksuel dannelse.

KLIK HER FOR AT LÆSE

Syv råd om seksualundervisning

Professor i sexologi, Christian Graugaard, og projektleder fra Sex & Samfund, Pernille Ane Egebæk, giver syv gode råd til seksualundervisning på efterskolen.

KLIK HER FOR AT LÆSE

Efterskole sagde nej til transkønnet elev, men »blev klogere«: »Der var en uvidenhed og bekymring for, hvad der ville følge med«

Øse Efterskole har i år har otte kønsneutrale værelser for at inkludere nonbinære elever. Læs mere om to efterskolers forskellige overvejelser om en mangfoldig elevgruppe på deres efterskoler i denne artikel. 

Artiklen er skrevet af Julie Gindrup og udgivet på Skolemonitor. Læs artiklen her.

Samtykke og grænser skal på skemaet

Efter den nye samtykkelov er trådt i kraft, er der kommet øget opmærksomhed på behovet for at sætte fokus på samtykke og grænser på efterskolen.

KLIK HER FOR AT LÆSE

Forebyggelse af seksuelle krænkelser

Efterskolerne har lavet en vejledning til efterskolernes ledelse og medarbejdere, der giver forslag til, hvordan man kan arbejde med at forebygge seksuelle krænkelser.

KLIK HER FOR AT LÆSE