Underviserportal

Grundskolen Fagportal for sundheds- og seksualundervisning
Log ind / Opret dig Gemte

Køn og seksualitet

  • Antal øvelser 9
  • Færdigheds- og vidensområder Normer og idealer
  • Fag / Emne Dansk, Samfundsfag, Historie, Elevernes alsidige udvikling, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab, Billedkunst, IT og medier
  • Målgruppe 7., 8., 9. klasse

Beskrivelse af forløbet

Forløbet sætter fokus på hvordan der, med et trivselsfremmende sigte, kan arbejdes med normer om køn og seksualitet i undervisningen. Forløbet tager udgangspunkt i Fælles Mål for dansk, historie, samfundsfag, billedkunst og sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab og kan tilrettelægges som et tværfagligt forløb eller som et forløb i et eller flere af fagene.

Forståelser af og forventninger til køn og seksualitet har betydning for børn og unges trivsel.

31-42 % af danske børn og unge er tilfredse med livet, men der er en større andel af drenge, der oplever høj tilfredshed med livet, end der er piger. Undersøgelser peger desuden på, at mange piger er stressede i skolen på grund af forestillinger om, at særligt piger skal være dygtige, ansvarsbevidste og målrettede. Ligesom piger i 13-årsalderen, i højere grad end drenge i samme alder, er utilfredse med deres krop.

Fra forskningen ved vi desuden, at mistrivslen hos ikke-heteroseksuelle er højere end hos heteroseksuelle danskere.

Trivselsfremme i skolen må i det lys også omhandle normer om køn og udfordre kønnede forventninger.

Øvelser i forløbet

Normer, køn og seksualitet
Forløb: Køn og seksualitet
Type: Film
Tid: 1 lektion
Målgruppe: 9. klasse 7. klasse 8. klasse
Fag/emner: Dansk, Samfundsfag, Historie, Elevernes alsidige udvikling, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Områder: Normer og idealer
Øvelse
Normer og idealer om køn og krop
Forløb: Køn og seksualitet
Type: Film
Tid: 1 lektion
Målgruppe: 9. klasse 7. klasse 8. klasse
Fag/emner: Dansk, Samfundsfag, Elevernes alsidige udvikling, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelse
Ehm - jeg er hverken dreng eller pige
Forløb: Køn og seksualitet
Type: Film
Tid: 2 - 3 lektioner
Målgruppe: 9. klasse 7. klasse 8. klasse
Fag/emner: Dansk, Elevernes alsidige udvikling, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Områder: Normer og idealer
Øvelse
Køn i reklamer
Forløb: Køn og seksualitet
Type: Historiske billeder
Tid: 1 lektion
Målgruppe: 9. klasse 7. klasse 8. klasse
Fag/emner: Dansk, Samfundsfag, Historie, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Områder: Normer og idealer
Øvelse
Køn, krop og seksualitet i kanonlitteratur
Forløb: Køn og seksualitet
Tid: 2 - 3 lektioner
Målgruppe: 9. klasse 7. klasse 8. klasse
Fag/emner: Dansk, Historie, Elevernes alsidige udvikling, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Områder: Normer og idealer
Øvelse
Køn i dansk litteraturs kanon
Forløb: Køn og seksualitet
Type: Gruppearbejde
Tid: 1 lektion
Målgruppe: 9. klasse 8. klasse
Fag/emner: Dansk, Historie, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Områder: Normer og idealer
Øvelse
Hvem er folket
Forløb: Køn og seksualitet
Type: Gruppearbejde
Tid: 2 - 3 lektioner
Målgruppe: 9. klasse 7. klasse 8. klasse
Fag/emner: Samfundsfag, Historie, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Områder: Normer og idealer
Øvelse
Seksuelle rettigheder før og nu
Forløb: Køn og seksualitet
Type: Projekt
Tid: 2 - 3 lektioner
Målgruppe: 9. klasse 7. klasse 8. klasse
Fag/emner: Dansk, Samfundsfag, Historie, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Områder: Seksuelle rettigheder
Øvelse
Køn i medier
Forløb: Køn og seksualitet
Type: Projekt
Tid: 2 - 3 lektioner
Målgruppe: 9. klasse 7. klasse 8. klasse
Fag/emner: Dansk, Billedkunst, Samfundsfag, Elevernes alsidige udvikling, IT og medier, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Områder: Normer og idealer
Øvelse
Til materialeoversigt