Beskrivelse af forløbet
Dette undervisningsmateriale er målrettet børn og unge i komplicerede læringssituationer. Der kan være mange grunde til, at elever er i komplicerede læringssituationer og måden, hvorpå det kommer til udtryk, kan variere. Derfor findes der ikke et entydig svar på, hvordan man laver relevant seksualundervisning i en specialpædagogisk praksis. Det er derfor op til den enkelte underviser, at tilpasse materialet til sin elevgruppe og vælge hvilket indhold, der er relevant for hvilke elever. Dette materiale egner sig særligt til elever, som trives med øvelser, der er mere visuelle, mere konkrete og mere faktuelt orienterede.
Flere af øvelserne i dette forløb giver også mulighed for at undervisningsdifferentiere organisationsformerne, så elevernes forskelligheder og individuelle læringsstil tilgodeses. Det betyder, at man som underviser kan vurdere, om eleverne vil få mest ud af øvelsen ved at lave den med hele klassen, i mindre grupper eller individuelt.
Dette forløb handler om kroppen, følelser og personlige grænser. Formålet med forløbet er, at eleverne opnår viden om kroppen, dens anatomi og dens funktioner. Forløbet ønsker ligeledes at styrke eleverne i at mærke egne og andres grænser og respektere dem. Eleverne får også gennem øvelser og aktiviteter i forløbet mulighed for at styrke deres evne til at genkende, aflæse og reagere på følelser hos sig selv og andre.
Forløbet består af en række undervisningsaktiviteter baseret på film, en tegneserie, illustrationer, billeder m.m. Forløbet er udviklet som ét samlet forløb, men de enkelte aktiviteter kan også benyttes som selvstændige undervisningsaktiviteter.
Verdensmål
Når du underviser i undervisningsmaterialer fra Sex & Samfund, bidrager du samtidig til at opnå FN’s verdensmål om at sikre global, bæredygtig udvikling. Dette materiale er især med til at opfylde Mål 4: Kvalitetsuddannelse. Læs mere om, hvordan undervisning i krop, følelser og grænser er med til at opfylde verdensmålene ved at trykke her.