Underviserportal

Grundskolen Fagportal for sundheds- og seksualundervisning
Log ind / Opret dig Gemte

Sociale medier: 5 gode råd til skole-hjem-samarbejdet

En stor del af børn og unges udfordringer på de sociale medier, opstår uden for skolens og lærernes rækkevidde. Derfor er det vigtigt at få forældrene på banen. Få gode råd til, hvordan du gør det bedst.

Mange børn og unge har prøvet, at en sjov aften med vennerne eller et intimt billede til kæresten ender på de sociale medier. Børn og unge, der er vokset op med sociale medier og billeddeling, kan nemlig have svært ved at vurdere, hvornår grænsen er overskredet. Og ifølge Anne Wind, der er pædagogisk fagkonsulent hos Sex og Samfund, skal ikke kun lærere, men også forældre ind over samtalen omkring deling af intime billeder.

»Forældrene skal begynde at tale med deres børn om billeddeling fra 6-8-årsalderen, når de får deres første mobil og begynder at færdes på internettet.«

Forældrene skal nemlig mere på banen, mener Anne Wind:

”Det kan ikke kun klares i skolen, for billeddelingen foregår i høj grad uden for skolen i private sammenhænge,” siger hun.

”Jeg tror, at børn og unge har brug for at få talt meget mere om, hvad konsekvensen er af, at man deler billeder og videoer på nettet. Flere undersøgelser viser, at børn og unge gerne vil have den samtale,” siger Anne Wind, der ikke mener, at det behøver, være en lang, alvorlig samtale, men blot en kort, løbende snak i hjemmet om, hvad de oplever til daglig.

 5 gode råd til skole-hjem-samarbejdet om rettigheder og trivsel på de sociale medier

  • Drop den løftede pegefinger: Der er ingen færdige opskrifter på, hvordan forældre skal håndtere deres børns digitale vaner på de sociale medier. Vælg dialogen.
  • Brug humor: En humoristisk tilgang kan lette stemningen ved følsomme emner.
  • Fremhæv det positive: Der findes både positive og negative aspekter af børn og unges digitale liv – de positive sider kan skabe en bedre forståelse for emnet.
  • Vær konkret: Giv konkrete og brugbare redskaber og handlemuligheder, fx omkring privatlivsindstillinger på sociale medier.
  •  Tag udgangspunkt i denne film om børn og unge på sociale medier