Beskrivelse af temaet
Sex, flirt og lyst er for de fleste unge noget dejligt. Samtidig giver mange unge udtryk for, at de kan komme i tvivl om egne og andres signaler og grænser, og at de har svært ved at tale med andre om sex, flirt, scoringer og især de oplevelser, som ligger i en gråzone eller er grænseoverskridende. For hvordan siger man egentlig ja eller nej? Hvordan viser man sin interesse eller giver en omsorgsfuld afvisning? Og hvad hvis man snarere vil sige ”måske” – eller nej til sex – men ja til at kysse og sove sammen?
Dette tema indeholder øvelser om personlige grænser og samtykke, der har til formål at styrke eleverne i at mærke egne og andres grænser og respektere dem. Fælles for øvelserne om grænser og samtykke er, at de ikke alene omhandler grænsesætning, men også at det kan være positivt at udfordre sine personlige grænser. Temaet lægger op til refleksioner over, hvad man kan gøre, hvis man har overtrådt egne eller andres grænser eller set andre få overskredet deres grænser.
Temaet er bygget op som et sammenhængende forløb med først en introducerende aktivitet, herefter en række aktiviteter der udfolder temaet om grænser, og afslutningsvis en aktivitet der lægger op til evaluering af forløbet. Som underviser kan man også udvælge enkelte aktiviteter og selv sammensætte et forløb. Her kan det også være en god idé at se i temaerne "Sex" og "Relationer".
Verdensmål
Når du underviser i undervisningsmaterialer fra Sex & Samfund, bidrager du samtidig til at opnå FN’s verdensmål om at sikre global, bæredygtig udvikling. Dette materiale er især med til at opfylde Mål 4: Kvalitetsuddannelse. Læs mere om, hvordan undervisning i køn, krop og grænser er med til at opfylde verdensmålene ved at trykke her.