Fagene i forberedende grunduddannelse åbner mulighed for at arbejde med køn, krop, seksualitet og grænser. Vi har samlet undervisningspakker til tre forskellige fag, så du let kan komme i gang!
PASE
Eleven har viden om:
- betydningen af tiltaleform, omgangstone og personlig fremtræden
- egen indflydelse på arbejdspladskulturen
- rettigheder og pligter i forhold til ansættelsesforhold.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- forholde sig til egen rolle og indsats i et samarbejde
- forstå, hvad der bidrager til en inkluderende arbejdspladskultur og anvende den viden i samarbejde.
IDENTITET OG MEDBORGERSKAB
Eleven har viden om:
- faktorer der påvirker menneskers sundhed, normer og adfærd
- sprog og kommunikations betydning for identitet og fællesskab
- rettigheder og kulturmøder i et lokalt og globalt perspektiv
- centrale etiske problemstillinger
- ligestilling
- faktorer, der påvirker identitetsdannelsen i det moderne samfund.
Eleven har færdigheder i at:
- redegøre for egne og andres synspunkter samt indgå i debat om historiske og aktuelle emner
- udvise hensigtsmæssig adfærd i den digitale verden
- identificere og redegøre for etiske dilemmaer fra dagligdagen
- kunne demonstrere håndtering af dagligdagens konflikter og dilemmaer.
Eleven har kompetencer til at kunne:
- forholde sig til sin egen rolle som aktiv medborger og relatere dette til grundlæggende samfundsmæssige rettigheder
- arbejde med etiske dilemmaer fra dagligdagen.
OMSORG OG SUNDHED
Eleven har viden om:
- Den professionelle omsorgsrolle og hvordan man som fagprofessionel kan adskille det private og det professionelle, herunder hvordan man sikrer borgernes rettigheder
- Generelle omsorgs- og sundhedsbegreber som fx egenomsorg, behov, lige adgang til sundhed og empowerment
- Kommunikation og konflikthåndtering i relation til de øvrige elever på holdet, personalet i praksis og med borgerne, gennem verbal og nonverbal kommunikation, gennem dannelse og gennem evnen til at se andres perspektiv
- Arbejdsmiljøforhold og samarbejde, omgangstone, kultur og normer
- Viden om, hvilke handlemuligheder man som elev/medarbejder har for at sikre et godt arbejdsmiljø.
Eleven har færdigheder i at:
- kommunikere med målgruppen på en respektfuld og anerkendende måde
- observere og reflektere over praksis
Eleven har kompetencer i at kunne:
- udvise empati og nærvær i den professionelle kontakt
- situationsbestemme og målrette kommunikationen
- reflektere over egen praksis