Underviserportal

Ungdomsuddannelser Undervisning i køn, krop og seksualitet
Log ind / Opret dig Gemte

Podcast om grænser, sex, normer og ansvar

Informations podcast Grænseland sætter ord på de svære sider af sex, og skaber rum for at tale om grænser, normer, sex og ansvar i undervisningen. 

I podcast-serien “Grænseland – samtaler med mænd om sex” fortæller en række heteroseksuelle mænd om deres erfaringer med flirt, sex, grænser og ansvar. De taler blandt andet om situationer, hvor de har overskredet andres seksuelle grænser, og de tanker de efterfølgende har haft om det.

Fortællingerne fra Grænseland sætter ord på de svære sider af sex. De skaber sprog om flirt og sex, akavede situationer, sårbarhed, angsten for at afvise og blive afvist og hensynet til andre - og om, at grænser kan være flydende og svære at identificere både hos sig selv og andre. Særligt når man er ung. 

Brug Grænseland i undervisningen

Grænseland kan bruges som udgangspunkt for at arbejde med temaer om grænser, normer og seksualitet i undervisningen både i dansk, samfundsfag og mediefag.

Podcast-serien kommer til at indgå i Sex & Samfunds nye undervisningsmaterialer om flirt, sex og grænser til udskoling og ungdomsuddannelser i samarbejde med Det Kriminalpræventive Råd.   

Slap nu af! Jeg vil jo bare have et kys!

Lars fortæller om en situation, da han var ung, hvor han gik hen til en pige i byen og kyssede hende, selvom hun sagde nej.

Når I har hørt podcasten, kan I bruge disse arbejdsspørgsmål som udgangspunkt for dialogen:

  • Historien skete for over 20 år siden, hvorfor tror I, at Lars kan huske historien?
  • Hvorfor tror I, at Lars synes det er vigtigt at fortælle historien?
  • Hvad kunne Lars have gjort anderledes i situationen?
  • Hvordan tror I kvinden oplevede situationen?
  • Hvilke følelser og tanker tror I hun har i situationen?
  • Hvordan ser hun tilbage på situationen nu 20 år efter?
  • Hvordan tror I, de andre personer i baren oplevede situationen?
  • Hvad kunne de have gjort?

Jeg, en voldtægtsmand?

I denne podcast fortæller Peter om en situation med sin gymnasiekæreste, hvor han misforstår hendes signaler og de ender med at have sex imod hendes vilje. Han fortæller også om, hvordan han mange år efter, læser artikler om voldtægt og pludselig finder ud af, at de handler om ham.

Når I har hørt podcasten, kan I bruge disse arbejdsspørgsmål som udgangspunkt for dialogen:

  • Hvilken betydning tror I, det har, at de er kærester?
  • Hvilken betydning tror I, det har, at de ikke har øjenkontakt?
  • Hvorfor tror I, at Peter ikke opfatter kærestens nej som et nej?
  • Hvad kunne Peter og kæresten have gjort, så det ikke var blevet en dårlig oplevelse?
  • Tal om, hvorfor Peter ikke tænker på det som en voldtægt, før han læser artikler

Producer selv en podcast

Med udgangspunkt i historierne fra Grænseland kan eleverne selv producere podcasts ud fra et af disse tre oplæg.

Bystanderen
På diskoteket, hvor Lars kysser en pige imod hendes vilje er der mange andre mennesker. De er måske pigens og Lars' venner eller tilfældige gæster i baren. Fortæl historien fra en bystanders synspunkt og inddrag refleksioner over, hvordan bystandere kunne have reageret for at forhindre situationen. 

Rådgiveren
Lars beskriver sig selv som reserveret og en person, der har svært ved at komme i kontakt med nye mennesker. Forestil jer at han ringer ind til Sexlinien for unge og beder om råd til, hvordan han kan flirte på en god måde, der kan føre til en ligeværdig og samtykkende scoring.

Eksperten
Mange seksuelle grænseoverskridelser sker mellem unge i nære relationer. For eksempel , som det er tilfældet i Peters historie, mellem kærester. Hvad kan være forklaringen på det? Lav et ekspertinterview, hvor I blandt andet kan komme ind på hvilke normer og forventninger om sex og flirt, som kan påvirke unges forestillinger om, hvornår sex er samtykkende?