Underviserportal

Ungdomsuddannelser Undervisning i køn, krop og seksualitet
Log ind / Opret dig Gemte

Mellem sex, køn og bioteknologi

Findes der et biologisk køn? Hvad kan påvirke fertiliteten? Og hvordan virker klamydiahjemmetests? Et nyt undervisningsforløb giver gymnasieelever mulighed for at forholde sig kritisk og biologifagligt til emner som køn, fertilitet og sexsygdomme.

Med lærerplanen som ramme og biologifaget i centrum sætter undervisningsforløbet ’Mellem sex, køn og bioteknologi’ fokus på fertilitet, køn og seksuelt overførte sygdomme .

”Ambitionen har været at skabe et forløb, der passer ind i biologifaget og lærerplanen – og samtidig synes relevant for eleverne,” fortæller Morten Emmerik Wøldike, der er projektleder i Sex & Samfund. Han og Frederik Rom Taxhjelm har udviklet materialet i samarbejde med to biologilærere.

”Forløbet består af øvelser og test, der er hentet fra biologiverdenen og har fået et tvist. Eksempelvis  lægger det op til, at eleverne arbejder med klamydiahjemmetest og sædtest som eksempler på, hvordan biologisk viden anvendes i teknologiske og sundhedsmæssige sammenhænge,” forklarer Morten Emmerik Wøldike.

På det mere etiske plan opfordres eleverne til blandt andet at reflektere over, hvad det betyder, at det i dag er teknologisk muligt at udvikle kvindeligt sæd og mandlige æg.

Snak om sex og fertilitet
I forløbet om fertilitet skal eleverne desuden undersøge, hvorfor fertiliteten nedsættes og researche på, hvilke muligheder man har, hvis det er tilfældet.  At det netop er den vinkel, der er inddraget i forløbet, er ikke tilfældigt:  

”Med den faldende fertilitet hos både mænd og kvinder er det en problematik, der er vigtig at forholde sig til. I mange år har der i undervisningen været fokus på uønsket graviditet. I dag er det også vigtigt at tale om ønsket graviditet – og de forhindringer, der kan være når man vil have børn,” siger Morten Emmerik Wøldike.

I den mere bløde ende tilbyder materialet gode råd til biologilæreren, der ikke er vant til at diskutere sex med eleverne. Med spørgsmål som: Hvilke former for sex er mest udbredt? Og hvilke grunde kan man have til at have sex? opfordres eleverne til at reflektere over, at der findes meget forskellige opfattelser af , hvad sex er og kan betyde for mennesker. .

Gruppearbejde, øvelser og test
Alle forløb er bygget op som en vekselvirkning mellem plenum og  gruppearbejde med øvelser og test. Forløbene rundes af med en præsentation, så eleverne også henter læring inden for områder, de ikke selv har fordybet sig i. Og samtidig øver sig i digitale præsentationer.

Forløbet kan downloades gratis på undervisningsportal.dk/biologi.