Underviserportal

Ungdomsuddannelser Undervisning i køn, krop og seksualitet
Log ind / Opret dig Gemte

Fem pensumrelevante måder at tale om livet på de sociale medier

Den vigtige debat om livet på de sociale medier kan sagtens integreres i den faglige undervisning. Her er fem forslag til pensumrelevant undervisning på ungdomsuddannelserne.

Hævnporno. Ufrivillig billedeling. Digital mobning. På flere ungdomsuddannelser har man – efter en række krænkelsessager – valgt at sætte trivsel på de sociale medier på dagsordenen. Men hvordan er det lige, man får sneget snakken om nøgenbilleder, grænseoverskridelser og privatliv ind mellem de danske gloser, praktikforberedelse og samfundsfagsrapporter?

Her er fem forslag til pensumrelevant undervisning med fokus på trivsel på de sociale medier. De er lette at gå til og kan klares på 90 min.

Forløbene retter sig mod dansk og samfundsfag på de gymnasiale uddannelser – og til faget sundhed og samfund på erhvervsuddannelserne.

"Debatten om trivsel på de sociale medier kan umiddelbart synes udfordrende at integrere i undervisningen på ungdomsuddannelserne. Men der er masser af muligheder for at skabe fagrelevante forløb - for eksempel i samfundsfag og dansk," siger Anne Wind, der er projektleder i Sex & Samfund og er med til at udvikle de pesumrelevante forløb om køn, krop og seksualitet til ungdomsuddannelserne.

Hun peger på, at det kan være en god idé at tage udgangspunkt i en case, en film eller artikel, når man skal tale om trivsel og grænser på de socialemedier:

"Dels kan det sætte den faglige ramme, dels er det nemmere for eleverne at tale om grænser og krænkelser, når det ikke handler om dem selv."

underviserportal.dk kan man som underviser hente gratis forløb om køn, krop og seksualitet året rundt.