Underviserportal

Grundskolen Fagportal for sundheds- og seksualundervisning
Log ind / Opret dig Gemte

Kropsidealer og mangfoldighed i indskolingen

Helt fra børn starter i 0. klasse, møder de forventninger og kommentarer til deres kroppe. Undersøgelser viser, at de fællesskaber børn lever deres hverdag i, har betydning for, hvordan de trives med og i deres krop.

I de første år i skolen og i klassen grundlægges de normer om kroppe, som følger børnene op gennem skolegangen. Det er derfor vigtigt, at man allerede fra 0. klasse har fokus på at arbejde med inkluderende og mangfoldige fællesskaber i klassen, også når det handler om krop og forståelser af kroppen. Det kan man gøre på en række forskellige måder. Det kan være, man har fokus på hvilke normer om kroppe, der kommer til udtryk i drillerier i klassen, og hvordan de normer kan gøres mere inkluderende. Man kan også tage det op i forbindelse med idræt og lave aftaler med eleverne om, hvordan man i klassen skal tale om og respektere hinandens kroppe, for at det kan blive trygt for alle at gå i bad efter idræt. På siden her kan du finde mere inspiration til, hvordan du kan sætte fokus på krop og mangfoldighed i indskolingen.

Undervisningsforløb om kroppen

I Fælles mål for sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab er det beskrevet, at kompetencemålet for undervisning i køn, krop og seksualitet efter 3. klasse er, at ”Eleven kan samtale om mangfoldighed i forhold til krop og køn med udgangspunkt i eget liv”. Find inspiration i Uge Sex-forløbet om kroppen til, hvordan der kan arbejdes hen imod det. 

Transkønnede børn

For nogle transkønnede børn kan det at gå i bad efter idræt opleves som særligt svært, fordi de oplever, at deres krop får mange undrende blikke og spørgsmål eller bliver udsat for drillerier eller mobning. 

Skolen skal være et trygt rum for alle børn, og det er derfor vigtigt, at fagpersoner i skolen er opmærksomme på den udfordring, fællesbadet kan være, særligt for transkønnede børn. I Sex & Samfund anbefaler vi, at man som lærer eller pædagog i skolen taler med barnet og barnets forældre om, hvad der kunne være den bedste og tryggeste model for barnet, når det handler om at tage bad efter idræt.

Man kan hente vejledning og information om støtte til transkønnede børn hos Foreningen til Støtte for Transkønnede børn på www.fstb.dk.

Dialog med forældre

I kan også tage temaet op på et forældremøde og tale om, hvordan forældre kan understøtte børns kropslige trivsel. Det kan for eksempel gøres med udgangspunkt i et dilemmaspil om kroppen.

Bøger om kroppen

Læs bøger om kroppen i dansk. I kan for eksempel læse:

  • Min krop er min egen! (2011), Dagmar Geisler/Klematis
  • Alle har en bagside (2015), A Fiske/Lamberth
  • Kroppens ABC (2017), Ekberg et al./Olika
  • Din fantastiske krop (2015), S. Danielsdóttir & B. Bjarkadóttir/Turbine

Ny hjemmeside til elever

På Sex & Samfunds nye hjemmeside til elever kan man blandt andet se filmen Dejlig forskellig eller høre novellen Stump.

Gå til determinkrop.dk