Underviserportal

Grundskolen Fagportal for sundheds- og seksualundervisning
Log ind / Opret dig Gemte

Digital trivsel

  • Antal øvelser 7
  • Fag / Emne Dansk, Elevernes alsidige udvikling, IT og medier, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab, Billedkunst, Historie, Teknologi og kommunikation
  • Målgruppe 4., 5., 6. klasse

Beskrivelse af forløbet

Dette forløb handler om børn og unge og deres trivsel på nettet og sociale medier. Formålet med forløbet er dels, at børnene og de unge bliver reflekterende og kritiske brugere af nettet og sociale medier, dels at styrke deres trivsel og handlekompetence online. 

Forløbet sætter fokus på, hvordan børns og unges online hverdagsliv påvirker forholdet mellem hvad, der er privat, og hvad der er offentligt, for eksempel når det gælder deling af billeder, selvfremstilling og skabelse af relationer og venskaber på de sociale platforme. 

Øvelserne i forløbet lægger op til, at eleverne undersøger problemer og dilemmaer online og diskuterer handlemuligheder. Gennem det faglige og pædagogiske arbejde med øvelserne er det således målet at styrke elevernes kompetencer til at træffe gode valg, når de færdes på nettet og sociale medier, og til at kunne handle aktivt og trivselsfremmende i forhold til de dilemmaer og problemstillinger, de møder online. 

Øvelser i forløbet

Fordele og ulemper online
Forløb: Digital trivsel
Tid: 1 lektion
Målgruppe: 6. klasse, 4. klasse, 5. klasse
Fag/emner: Dansk, Elevernes alsidige udvikling, IT og medier, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Spil og bevægelse
Øvelse
Med og uden filter
Forløb: Digital trivsel
Tid: 2 - 3 lektioner
Målgruppe: 6. klasse, 4. klasse, 5. klasse
Fag/emner: Dansk, Elevernes alsidige udvikling, IT og medier, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Film og lyd, Elevproduktion
Øvelse
Billeddeling
Forløb: Digital trivsel
Tid: 1 lektion
Målgruppe: 6. klasse, 4. klasse, 5. klasse
Fag/emner: Dansk, Billedkunst, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Film og lyd, Dilemmaer
Øvelse
Rådgivning om digitale krænkelser
Forløb: Digital trivsel
Tid: 1 - 2 lektioner
Målgruppe: 6. klasse, 4. klasse, 5. klasse
Fag/emner: Dansk, Elevernes alsidige udvikling, IT og medier, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Dilemmaer, Dialog
Øvelse
Dilemmaer online
Forløb: Digital trivsel
Tid: 1 lektion
Målgruppe: 6. klasse, 4. klasse, 5. klasse
Fag/emner: Dansk, Elevernes alsidige udvikling, IT og medier, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Aktiv vurdering, Dilemmaer
Øvelse
Se mig
Forløb: Digital trivsel
Tid: 2 lektioner
Målgruppe: 6. klasse, 4. klasse, 5. klasse
Fag/emner: Dansk, Historie, Elevernes alsidige udvikling, IT og medier, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab, Teknologi og kommunikation
Øvelsestype(r): Billeder
Øvelse
Hvad har vi lært om sociale medier?
Forløb: Digital trivsel
Tid: 1 lektion
Målgruppe: 6. klasse, 4. klasse, 5. klasse
Fag/emner: Dansk, Elevernes alsidige udvikling, IT og medier, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Dialog
Øvelse
Til materialeoversigt