Underviserportal

Grundskolen Fagportal for sundheds- og seksualundervisning
Log ind / Opret dig Gemte

Flirt og grænser

  • Antal øvelser 11
  • Fag / Emne Samfundsfag, Dansk
  • Målgruppe 10. klasse

Beskrivelse af forløbet

Sex, flirt og lyst er for de fleste unge noget dejligt. Flirt og vejen til sex drejer sig både om lyst og spænding – ofte iscene-sat i byen med venner, til fest, med alkohol, og hvor der kan være noget på spil i forhold til de forventninger, der kan være til måden, unge tackler flirt og kontakt. Men det rummer også en del usikkerhed og risiko for misforståelser og grænseover­skridelser.

Mange unge giver udtryk for, at de kan komme i tvivl om egne og andres signaler og grænser, og at de har svært ved at tale med andre om sex, flirt, scoringer og især de oplevelser, som ligger i en gråzone eller er grænseoverskridende. For hvordan siger man ja eller nej? Hvordan viser man sin interesse eller giver en omsorgsfuld afvisning? Og hvad hvis man snarere vil sige ”måske” – eller nej til sex – men ja til at kysse og sove sammen? Det er ikke nødvendigvis let.

Oplevelser med flirt og sex kan også være grænseoverskri­dende, og de kan ende i seksuelle overgreb. En ny undersøgelse viser, at teenagere er en særlig risikogruppe. 13-19-årige udgør 40 % af alle dem, der har været udsat for tvungen sex eller forsøg herpå. Seksuelle overgreb sker desuden oftest mellem jævnaldrende unge, der kender i hinanden i forvejen, og sker typisk i hjemmet hos enten offer eller gerningsperson eller før, under eller efter fester og byture.

Unge taler sjældent med hinanden om disse emner, og der er ikke megen dialog om det i skolens undervisning. Dette undervisningsmateriale handler om flirt, sex, grænser og normer og giver undervisere redskaber til at sætte emnerne på dagsordenen i grundskolen og på ungdomsuddannelser.

Sex & Samfund har udarbejdet undervisningsmaterialet for Det Kriminalpræventive Råd. Materialet er afprøvet og udviklet i tæt samarbejde med elever, lærere og fagpersoner i udskolingen og på ungdomsuddannelser, der har været med til at sætte ord på de temaer, udtryk og spørgsmål, der er vigtige at arbejde med. En baggrundsgruppe af eksperter fra både de juridiske, sociologiske, psykologiske og pædagogiske fagområder har bidraget til at kvalificere undervisningsmate­rialet.

Undervisningsmaterialet inddrager podcastserien ”Grænse­land – samtaler med mænd om sex”, som er udviklet af Dag­bladet Information og støttet af Foreningen Roskilde Festival.

Øvelser i forløbet

Flirt, normer og grænser
Forløb: Flirt og grænser
Tid: 25 - 35 minutter
Målgruppe: 10. klasse
Fag/emner: Samfundsfag
Øvelsestype(r): Aktiv vurdering
Øvelse
Hvad er god flirt?
Forløb: Flirt og grænser
Tid: 15 - 20 minutter
Målgruppe: 10. klasse
Fag/emner: Samfundsfag
Øvelsestype(r): Dialog
Øvelse
Flirt, fest og alkohol
Forløb: Flirt og grænser
Tid: 30 - 40 minutter
Målgruppe: 10. klasse
Fag/emner: Samfundsfag
Øvelsestype(r): Film og lyd
Øvelse
Tak, men nej tak
Forløb: Flirt og grænser
Tid: 25 - 35 minutter
Målgruppe: 10. klasse
Fag/emner: Samfundsfag
Øvelsestype(r): Dilemmaer
Øvelse
Go/No go?
Forløb: Flirt og grænser
Tid: 20 - 30 minutter
Målgruppe: 10. klasse
Fag/emner: Samfundsfag
Øvelsestype(r): Film og lyd
Øvelse
Hvor går grænsen?
Forløb: Flirt og grænser
Tid: 15 - 20 minutter
Målgruppe: 10. klasse
Fag/emner: Samfundsfag
Øvelsestype(r): Spil og bevægelse
Øvelse
Slap nu af, jeg vil jo bare have et kys
Forløb: Flirt og grænser
Tid: 40 - 50 minutter
Målgruppe: 10. klasse
Fag/emner: Dansk, Samfundsfag
Øvelsestype(r): Film og lyd, Elevproduktion
Øvelse
Den omsorgsfulde afvisning
Forløb: Flirt og grænser
Tid: 20 - 30 minutter
Målgruppe: 10. klasse
Fag/emner: Samfundsfag
Øvelsestype(r): Film og lyd
Øvelse
Den aften Niels fik et handjob og fortrød
Forløb: Flirt og grænser
Tid: 30 - 45 minutter
Målgruppe: 10. klasse
Fag/emner: Samfundsfag
Øvelsestype(r): Tekst
Øvelse
Dagen derpå
Forløb: Flirt og grænser
Tid: 30 - 45 minutter
Målgruppe: 10. klasse
Fag/emner: Samfundsfag
Øvelsestype(r): Film og lyd, Spil og bevægelse, Dilemmaer
Øvelse
Jeg, en voldtægtsmand?
Forløb: Flirt og grænser
Tid: 45 - 60 minutter
Målgruppe: 10. klasse
Fag/emner: Samfundsfag
Øvelsestype(r): Film og lyd, Elevproduktion
Øvelse
Til materialeoversigt