Underviserportal

Grundskolen Fagportal for sundheds- og seksualundervisning
Log ind / Opret dig Gemte

Flirt og relationer

  • Antal øvelser 10
  • Fag / Emne Dansk, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
  • Målgruppe 8., 9. klasse

Beskrivelse af forløbet

Det at flirte, kysse og have sex kan være dejligt. At flirte og score drejer sig både om lyst og spænding – ofte i situationer med venner; til fest og med alkohol. Der kan være mange normer og forventninger både fra de unge selv og omverdenen. Det er også situationer, der rummer usikkerhed og risiko for misforståelser og grænseoverskridelser.

”Hvad hvis du har lyst til at kysse, men ikke har lyst til at bolle?” spørger en af de unge i filmene i undervisningsmaterialet. En anden siger: ”Der mangler et sprog for det. Hvordan siger man: ’jeg har ikke lyst til det’ uden at såre den anden?” Det viser, at det er komplekst at sige til og fra i situationer, hvor man har noget på spil. Hvordan giver man en omsorgsfuld afvisning, og hvordan modtager man en afvisning uden at tabe ansigt?  

Oplevelser med flirt og sex kan også være grænseoverskridende, og de kan ende i seksuelle overgreb. En ny undersøgelse viser, at teenagere er en særlig risikogruppe. 13-19-årige udgør 40 % af alle dem, der har været udsat for tvungen sex eller forsøg på tvungen sex. Seksuelle overgreb sker desuden oftest mellem jævnaldrende unge, der kender i hinanden i forvejen, de sker ofte i hjemmet hos enten offer eller gerningsperson og typisk før, under eller efter fester og byture.

Unge taler ofte ikke med hinanden om disse emner og spørgsmål, og der skabes sjældent dialog om det i skolens undervisning.  Dette undervisningsmateriale handler om flirt, sex, grænser og normer og giver undervisere redskaber til at sætte emnerne på dagsordenen i grundskolen og på ungdomsuddannelser.  

Sex & Samfund har udarbejdet undervisningsmaterialet for Det Kriminalpræventive Råd. Materialet er afprøvet og udviklet i tæt samarbejde med elever, lærere og fagpersoner i udskolingen og på ungdomsuddannelser, der har været med til at sætte ord på de temaer, udtryk og spørgsmål, der er vigtige at arbejde med. En baggrundsgruppe af eksperter fra både de juridiske, sociologiske, psykologiske og pædagogiske fagområder har bidraget til at kvalificere undervisningsmaterialet.  

Øvelser i forløbet

Billeder af flirt
Forløb: Flirt og relationer
Tid: 30 - 40 minutter
Målgruppe: 9. klasse, 8. klasse
Fag/emner: Dansk, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Billeder, Elevproduktion
Øvelse
Flirt, normer og grænser
Forløb: Flirt og relationer
Tid: 25 - 35 minutter
Målgruppe: 9. klasse, 8. klasse
Fag/emner: Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Aktiv vurdering
Øvelse
Hvad er god flirt?
Forløb: Flirt og relationer
Tid: 15 - 20 minutter
Målgruppe: 9. klasse, 8. klasse
Fag/emner: Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Dialog
Øvelse
Flirt, fest og alkohol
Forløb: Flirt og relationer
Tid: 30 - 40 minutter
Målgruppe: 9. klasse, 8. klasse
Fag/emner: Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Film og lyd
Øvelse
Fra interesse til scoring
Forløb: Flirt og relationer
Tid: 20 - 30 minutter
Målgruppe: 9. klasse, 8. klasse
Fag/emner: Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Dilemmaer
Øvelse
Tak, men nej tak
Forløb: Flirt og relationer
Tid: 25 - 35 minutter
Målgruppe: 9. klasse, 8. klasse
Fag/emner: Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Dilemmaer
Øvelse
Hvad kan de gøre?
Forløb: Flirt og relationer
Tid: 60 - 90 minutter
Målgruppe: 9. klasse, 8. klasse
Fag/emner: Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Film og lyd, Spil og bevægelse, Dilemmaer
Øvelse
Dagen derpå
Forløb: Flirt og relationer
Tid: 30 - 45 minutter
Målgruppe: 9. klasse, 8. klasse
Fag/emner: Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Film og lyd
Øvelse
Hvem kan gøre noget?
Forløb: Flirt og relationer
Tid: 20 - 30 minutter
Målgruppe: 9. klasse, 8. klasse
Fag/emner: Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Dilemmaer
Øvelse
Forebyggelse af seksuelle overgreb
Forløb: Flirt og relationer
Tid: 45 - 90 minutter
Målgruppe: 9. klasse, 8. klasse
Fag/emner: Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Elevproduktion
Øvelse
Til materialeoversigt