Underviserportal

Grundskolen Fagportal for sundheds- og seksualundervisning
Log ind / Opret dig Gemte

Grænser

  • Antal øvelser 10
  • Fag / Emne Dansk, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
  • Målgruppe 7., 8., 9. klasse

Beskrivelse af forløbet

Undervisningsforløbet handler om personlige grænser og grænser i relationer. Formålet med forløbet er at styrke eleverne i at mærke egne og andres grænser og respektere dem. Forløbet her til udskolingen sætter fokus på grænser i relationer mellem kærester og seksuelle relationer. 

Forløbene lægger på den måde op til, at der arbejdes tilbagevendende med temaet om grænser på forskellige klassetrin for at styrke elevernes kompetencer inden for emnet og deres respekt for egne og andres personlige grænser. Fælles for forløbene er desuden at:

  • de ikke alene omhandler grænsesætning, men også at det kan være positivt at udfordre sine personlige grænser
  • de lægger op til refleksioner, over hvad man kan gøre, hvis man har overtrådt egne eller andres grænser eller set andre få overskredet deres grænser

Forløbet er bygget op som et sammenhængende forløb med først en introducerende aktivitet, herefter en række aktiviteter der udfolder temaet om grænser, og afslutningsvis en aktivitet der lægger op til evaluering af forløbet. Som underviser kan man også udvælge enkelte aktiviteter og selv sammensætte et forløb.

Verdensmål
Når du underviser i undervisningsmaterialer fra Sex & Samfund, bidrager du samtidig til at opnå FN’s verdensmål om at sikre global, bæredygtig udvikling. Dette materiale er især med til at opfylde Mål 4: Kvalitetsuddannelse. Læs mere om, hvordan undervisning i køn, krop og grænser er med til at opfylde verdensmålene ved at trykke her.

Øvelser i forløbet

Hvad er personlige grænser?
Forløb: Grænser
Tid: 1 lektion
Målgruppe: 9. klasse, 7. klasse, 8. klasse
Fag/emner: Dansk, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Tekst, Dialog
Øvelse
Kysseklar
Forløb: Grænser
Tid: 6 - 7 lektioner
Målgruppe: 9. klasse, 7. klasse, 8. klasse
Fag/emner: Dansk, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Film og lyd, Tekst, Elevproduktion
Øvelse
Dilemmaer om grænser
Forløb: Grænser
Tid: 1 - 2 lektioner
Målgruppe: 9. klasse, 7. klasse, 8. klasse
Fag/emner: Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Aktiv vurdering, Dilemmaer
Øvelse
Hvor går grænsen?
Forløb: Grænser
Tid: 1 - 2 lektioner
Målgruppe: 9. klasse, 7. klasse, 8. klasse
Fag/emner: Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Dilemmaer
Øvelse
Rådgivning om grænser
Forløb: Grænser
Tid: 3 - 5 lektioner
Målgruppe: 9. klasse, 7. klasse, 8. klasse
Fag/emner: Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Film og lyd, Elevproduktion
Øvelse
Klar til sex?
Forløb: Grænser
Tid: 1 lektion
Målgruppe: 9. klasse, 7. klasse, 8. klasse
Fag/emner: Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Dilemmaer
Øvelse
Mobning og grænser
Forløb: Grænser
Tid: 1 lektion
Målgruppe: 9. klasse, 7. klasse, 8. klasse
Fag/emner: Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Film og lyd
Øvelse
Over grænsen
Forløb: Grænser
Tid: 2 - 3 lektioner
Målgruppe: 9. klasse, 7. klasse, 8. klasse
Fag/emner: Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Film og lyd, Elevproduktion
Øvelse
Ryg mod ryg
Forløb: Grænser
Tid: 15 - 20 minutter
Målgruppe: 9. klasse, 7. klasse, 8. klasse
Fag/emner: Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Spil og bevægelse
Øvelse
Flipflap og dialog
Forløb: Grænser
Tid: 1 lektion
Målgruppe: 9. klasse, 7. klasse, 8. klasse
Fag/emner: Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Spil og bevægelse
Øvelse
Til materialeoversigt