Underviserportal

Grundskolen Fagportal for sundheds- og seksualundervisning
Log ind / Opret dig Gemte

Grænser og samtykke

  • Antal øvelser 8
  • Fag / Emne Dansk, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab, Understøttende undervisning
  • Målgruppe 4., 5., 6. klasse

Beskrivelse af forløbet

Undervisningsforløbet handler om personlige grænser og samtykke. Formålet med forløbet er at styrke eleverne i at mærke egne og andres grænser og respektere dem.

Forløbet sætter fokus på grænser og samtykke i relationer med venner og klassekammerater. Hvordan ved man, hvor andres grænser går? Hvad gør man, når nogen synes, noget er sjovt, som andre synes er over grænsen? Hvordan respekterer man hinandens grænser? Det er spørgsmål som disse, aktiviteterne i forløbet kredser om.

Har du en 4. klasse, anbefaler vi, at du også orienterer dig i forløbet "Grænser" til indskolingen, der handler om at kunne give udtryk for egne grænser. Har du en 6. klasse, anbefaler vi, at du også orienterer dig i forløbet "Grænser" til udskolingen, der sætter fokus på samtykke og grænser i relationer mellem kærester og seksuelle relationer.

Forløbene i deres sammenhæng lægger således op til, at der arbejdes tilbagevendende med temaet grænser og samtykke på forskellige klassetrin med henblik på at styrke elevernes kompetencer i forhold til respekten for egne og andres personlige grænser.

Fælles for forløbene er desuden at:

  • de ikke alene omhandler grænsesætning men også om, at det kan være positivt at udfordre sine personlige grænser
  • de lægger op til refleksioner over, hvad man kan gøre, hvis man har overtrådt egne eller andres grænser eller set andre få overskredet deres grænser.

Verdensmål
Når du underviser i undervisningsmaterialer fra Sex & Samfund, bidrager du samtidig til at opnå FN’s verdensmål om at sikre global, bæredygtig udvikling. Dette materiale er især med til at opfylde Mål 4: Kvalitetsuddannelse. Læs mere om, hvordan undervisning i køn, krop og grænser er med til at opfylde verdensmålene ved at trykke her.

Øvelser i forløbet

Grænser
Forløb: Grænser og samtykke
Tid: 1 lektion
Målgruppe: 6. klasse, 4. klasse, 5. klasse
Fag/emner: Dansk, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Tekst
Øvelse
Samtykke?
Forløb: Grænser og samtykke
Tid: 1 - 2 lektioner
Målgruppe: 6. klasse, 4. klasse, 5. klasse
Fag/emner: Dansk, Understøttende undervisning, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Film og lyd, Billeder
Øvelse
Instagrim
Forløb: Grænser og samtykke
Tid: 3 - 5 lektioner
Målgruppe: 6. klasse, 4. klasse, 5. klasse
Fag/emner: Dansk, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Film og lyd, Tekst, Elevproduktion
Øvelse
Over grænsen
Forløb: Grænser og samtykke
Tid: 1 lektion
Målgruppe: 6. klasse, 4. klasse, 5. klasse
Fag/emner: Understøttende undervisning, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Billeder, Dilemmaer
Øvelse
Dilemmaer om grænser
Forløb: Grænser og samtykke
Tid: 1 - 2 lektioner
Målgruppe: 6. klasse, 4. klasse, 5. klasse
Fag/emner: Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Aktiv vurdering, Dilemmaer
Øvelse
Krop og grænser
Forløb: Grænser og samtykke
Tid: 1 lektion
Målgruppe: 6. klasse, 4. klasse, 5. klasse
Fag/emner: Understøttende undervisning, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Spil og bevægelse
Øvelse
Privatsnak.dk
Forløb: Grænser og samtykke
Tid: 3 - 5 lektioner
Målgruppe: 6. klasse, 4. klasse, 5. klasse
Fag/emner: Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Dilemmaer, Dialog
Øvelse
Hvad har vi lært om grænser?
Forløb: Grænser og samtykke
Tid: 1 lektion
Målgruppe: 6. klasse, 4. klasse, 5. klasse
Fag/emner: Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Dialog
Øvelse
Til materialeoversigt