Beskrivelse af forløbet
Undervisningsforløbet handler om personlige grænser og grænser i relationer. Formålet med forløbet er at styrke eleverne i at mærke egne og andres grænser og respektere dem. Til Uge Sex 2019 er udviklet undervisningsforløb til indskoling, mellemtrin, udskoling og 9.-10. klasse. Dette forløb til indskolingen sætter fokus på, at eleverne får viden om personlige grænser og kan give udtryk for egne grænser. Forløbet til mellemtrinnet handler mere om grænser i relationer med venner og klassekammerater, og forløbet rettet til udskolingen har grænser i relationer mellem kærester og seksuelle relationer i centrum. Forløbene lægger på den måde op til, at der arbejdes tilbagevendende med temaet om grænser på forskellige klassetrin for at styrke elevernes kompetencer inden for emnet og deres respekt for egne og andres personlige grænser.
Fælles for forløbene er desuden at:
- de ikke alene omhandler grænsesætning men også at det kan være positivt at udfordre sine personlige grænser
- de lægger op til refleksioner, over hvad man kan gøre, hvis man har overtrådt egne eller andres grænser eller set andre få overskredet deres grænser
Forløbet er bygget op som et sammenhængende forløb med først en introducerende aktivitet, herefter en række aktiviteter der udfolder temaet om grænser, og afslutningsvis en aktivitet der lægger op til evaluering af forløbet. Som underviser kan man også udvælge enkelte aktiviteter og selv sammensætte et forløb.