Underviserportal

Grundskolen Fagportal for sundheds- og seksualundervisning
Log ind / Opret dig Gemte

Krop, følelser og grænser

  • Antal øvelser 12
  • Fag / Emne Dansk, Billedkunst, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab, Idræt, Natur/teknologi
  • Målgruppe 4., 5., 6., 7., 8., 9. klasse, Elever i komplicerede læringssituationer

Beskrivelse af forløbet

Dette undervisningsmateriale er målrettet børn og unge i komplicerede læringssituationer. Der kan være mange grunde til, at elever er i komplicerede læringssituationer og måden, hvorpå det kommer til udtryk, kan variere. Derfor findes der ikke et entydig svar på, hvordan man laver relevant seksualundervisning i en specialpædagogisk praksis. Det er derfor op til den enkelte underviser, at tilpasse materialet til sin elevgruppe og vælge hvilket indhold, der er relevant for hvilke elever. Dette materiale egner sig særligt til elever, som trives med øvelser, der er mere visuelle, mere konkrete og mere faktuelt orienterede.

Flere af øvelserne i dette forløb giver også mulighed for at undervisningsdifferentiere organisationsformerne, så elevernes forskelligheder og individuelle læringsstil tilgodeses. Det betyder, at man som underviser kan vurdere, om eleverne vil få mest ud af øvelsen ved at lave den med hele klassen, i mindre grupper eller individuelt.

Dette forløb handler om kroppen, følelser og personlige grænser. Formålet med forløbet er, at eleverne opnår viden om kroppen, dens anatomi og dens funktioner. Forløbet ønsker ligeledes at styrke eleverne i at mærke egne og andres grænser og respektere dem. Eleverne får også gennem øvelser og aktiviteter i forløbet mulighed for at styrke deres evne til at genkende, aflæse og reagere på følelser hos sig selv og andre.

Forløbet består af en række undervisningsaktiviteter baseret på film, en tegneserie, illustrationer, billeder m.m. Forløbet er udviklet som ét samlet forløb, men de enkelte aktiviteter kan også benyttes som selvstændige undervisningsaktiviteter.

Verdensmål
Når du underviser i undervisningsmaterialer fra Sex & Samfund, bidrager du samtidig til at opnå FN’s verdensmål om at sikre global, bæredygtig udvikling. Dette materiale er især med til at opfylde Mål 4: Kvalitetsuddannelse. Læs mere om, hvordan undervisning i krop, følelser og grænser er med til at opfylde verdensmålene ved at trykke her.

Øvelser i forløbet

Hvad kan kroppe?
Forløb: Krop, følelser og grænser
Tid: 2 - 3 lektioner
Målgruppe: 6. klasse, 9. klasse, 7. klasse, 4. klasse, 5. klasse, 8. klasse, Elever i komplicerede læringssituationer
Fag/emner: Dansk, Billedkunst, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Tekst, Elevproduktion
Øvelse
Kroppens udvikling fra barn til voksen
Forløb: Krop, følelser og grænser
Tid: 1 - 2 lektioner
Målgruppe: 6. klasse, 9. klasse, 7. klasse, 4. klasse, 5. klasse, 8. klasse, Elever i komplicerede læringssituationer
Fag/emner: Idræt, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab, Natur/teknologi
Øvelsestype(r): Film og lyd, Billeder
Øvelse
Kønsorganer
Forløb: Krop, følelser og grænser
Tid: 1 - 2 lektioner
Målgruppe: 6. klasse, 9. klasse, 7. klasse, 4. klasse, 5. klasse, 8. klasse, Elever i komplicerede læringssituationer
Fag/emner: Idræt, Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab, Natur/teknologi
Øvelsestype(r): Film og lyd, Billeder, Spil og bevægelse
Øvelse
Følsomme steder
Forløb: Krop, følelser og grænser
Tid: 2 - 4 lektioner
Målgruppe: 6. klasse, 9. klasse, 7. klasse, 4. klasse, 5. klasse, 8. klasse, Elever i komplicerede læringssituationer
Fag/emner: Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Film og lyd, Billeder
Øvelse
Ja tak! - Nej tak!
Forløb: Krop, følelser og grænser
Tid: 1 - 3 lektioner
Målgruppe: 6. klasse, 9. klasse, 7. klasse, 4. klasse, 5. klasse, 8. klasse, Elever i komplicerede læringssituationer
Fag/emner: Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Billeder
Øvelse
Vis ansigt
Forløb: Krop, følelser og grænser
Tid: 2 - 3 lektioner
Målgruppe: 6. klasse, 9. klasse, 7. klasse, 4. klasse, 5. klasse, 8. klasse, Elever i komplicerede læringssituationer
Fag/emner: Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Billeder, Spil og bevægelse
Øvelse
Tal og se
Forløb: Krop, følelser og grænser
Tid: 1 - 3 lektioner
Målgruppe: 6. klasse, 9. klasse, 7. klasse, 4. klasse, 5. klasse, 8. klasse, Elever i komplicerede læringssituationer
Fag/emner: Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Billeder
Øvelse
Hvad nu?
Forløb: Krop, følelser og grænser
Tid: 2 lektioner
Målgruppe: 6. klasse, 9. klasse, 7. klasse, 4. klasse, 5. klasse, 8. klasse, Elever i komplicerede læringssituationer
Fag/emner: Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Dilemmaer
Øvelse
Flirt og forelskelse
Forløb: Krop, følelser og grænser
Tid: 1 - 3 lektioner
Målgruppe: 6. klasse, 9. klasse, 7. klasse, 4. klasse, 5. klasse, 8. klasse, Elever i komplicerede læringssituationer
Fag/emner: Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Film og lyd, Billeder
Øvelse
Kys kys
Forløb: Krop, følelser og grænser
Tid: 1 lektion
Målgruppe: 6. klasse, 9. klasse, 7. klasse, 4. klasse, 5. klasse, 8. klasse, Elever i komplicerede læringssituationer
Fag/emner: Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Film og lyd
Øvelse
Dilemmaer om forelskelse
Forløb: Krop, følelser og grænser
Tid: 2 - 3 lektioner
Målgruppe: 6. klasse, 9. klasse, 7. klasse, 4. klasse, 5. klasse, 8. klasse, Elever i komplicerede læringssituationer
Fag/emner: Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Dilemmaer
Øvelse
Grænser
Forløb: Krop, følelser og grænser
Tid: 1 - 2 lektioner
Målgruppe: 6. klasse, 9. klasse, 7. klasse, 4. klasse, 5. klasse, 8. klasse, Elever i komplicerede læringssituationer
Fag/emner: Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Øvelsestype(r): Film og lyd
Øvelse
Til materialeoversigt