Underviserportal

Grundskolen Fagportal for sundheds- og seksualundervisning
Log ind / Opret dig Gemte

”Jeg føler mig forkert uden tøj på”

Uge Sex 2018 stiller skarpt på krop og kropsidealer. Men hvad siger eleverne til emnet? Vi har talt med 8.a om sociale mediers indflydelse på deres kropsopfattelse, om bad efter idræt - og effekten af seksualundervisning.

”Det er ikke noget, vi taler så meget om i vores klasse, men hvis vi bare sidder et par piger sammen, så kan vi godt tale om vores kroppe, og hvordan vi ser ud. Og her er der tit noget, man er utilfreds med.”

Sådan siger Marie, der går i ottende klasse. Og det stemmer meget godt overens med en undersøgelse fra Børnerådet, der viser, at mange børn og unge er utilfredse med deres krop, og mistrives, fordi de ikke føler sig 'perfekte'[1].

De andre elever i 8. klasse nikker til Maries kommentar. Og en af drengene uddyber:

”Jeg tror heller ikke, at der er nogen fra vores klasse, der går i bad efter idræt mere. Det kan der være mange grunde til, men jeg kan bare ikke lidt at være nøgen foran andre. Jeg har det fint ellers, men uden tøj, der kan jeg godt føle mig forkert. ”

Sociale medier

Der er blandede holdninger til, hvorfor mange unge er utilfredse med deres kroppe. Nogle påpeger, at de sociale medier spiller en rolle:

”Det er virkelig fjollet, men det er svært at lade være med at være påvirkede af de billeder, man ser på Instagram. Jeg ved jo godt, at de sikkert er redigerede, men alligevel tænker jeg indimellem: Hvor gad jeg godt se sådan ud, ” siger Sarah.

Lucas er ikke helt enig:

”Sådan tænker jeg ikke. Man ved jo, billederne er redigerede. Det er mere noget, jeg bare selv føler”.

Undervisning

Eleverne tror på, at undervisning kan være med til at gøre en forskel. Først og fremmest fordi man får talt sammen i klassen:

”Det er ikke noget, man bare sådan kan løse. Der har jo altid været forskellige idealer at se op til. Men jeg tror godt, at undervisning kan hjælpe. Så får vi talt højt om det i klassen, og måske føler vi os alle sammen tryggere bagefter. Bare i klassen er vi jo ret forskellige,” siger Johan. 

Dog er eleverne opmærksomme på, at det er vigtigt, at undervisningen er positiv, og ikke kun bliver et forum, der handler om, at man føler sig forkert:

 ”Jeg tror også, at det kan gøre en forskel at tale om krop og idealer i klassen. Måske kan det skubbe lidt til alle, og vi kan lave vores egne regler. Det er så bare vigtigt, at vi taler om, at det er okay, at vi ser forskellige ud. Ellers kan det måske have omvendt effekt.”

Til december 2017 kommer der tre spritnye undervisningsforkøb om kroppens anatomi og normer og idealer for kroppen til at grundskolens tre trin. Forløbene lægger i høj grad op til, at I i klassen kan diskutere og forandre de normer for kroppen, der kan være ekskluderende. 

[1] Børnerådet (2014) Mange unge er utilfredse med deres krop. Analysenotat, nr. 2, 1. årgang, 5/2 2014 og Nielsen, J.C, Sørensen, N.U., & Osmec, M.N. (2010). Kapitel 8, Krop og Ydre, I Når det er svært at være ung i Danmark.