Underviserportal

Grundskolen Fagportal for sundheds- og seksualundervisning
Log ind / Opret dig Gemte

Destination Trivsel – Trivsel gennem faglighed

Når trivselstemaer fra skolens sundheds- og seksualundervisning integreres i faglige forløb, højner det klassens trivsel.  Det var tesen, da undervisningsprojektet Destination Trivsel blev skudt i gang for tre år siden. Og ifølge den netop offentliggjorte evaluering af projektet holder den tese stik.

I fire kommuner har udvalgte skoler afprøvet undervisningsmaterialer, der integrerer sundheds- og seksualundervisningen i faglige undervisningsforløb i fag som dansk, billedkunst, idræt, historie, og samfundsfag. Og tilbagemeldingen fra de involverede lærere og elever er klar: Samtænkningen skaber et stærkt fundament for at udvikle fællesskaber med bedre trivsel.

"Trivsel og faglighed omtales ofte som to forskellige pædagogiske indsatser. Resultatet fra projektet viser, at der særligt i forhold til klassens trivsel er mange fordele i at tænke det sammen", siger Lone Smidt, der er pædagogisk konsulent hos Sex & Samfund og har været projektleder på projektet.

Trivsel forsvinder i de ælste klasser

Hun peger på, at der lettere skabes en struktur i trivselsarbejdet, når det tænkes ind i faglige forløb. Desuden sikrer den faglige ramme, at der kommer fokus på generelle problematikker og fælles ansvar.

 "Når trivselsindsatsen står alene, kommer det nemt til at handle om den enkelte elev. I Destination Trivsels faglige forløb er målet at skabe forståelse for, hvad der fremmer trivsel generelt, og hvordan eleverne i fællesskab kan skabe rammer, hvor alle har det godt", fortæller hun. 

Projektet viser, at der særligt i de ældste klasser er et behov for at systematisere trivselsarbejdet. Her viser evalueringen nemlig, at fokus på elevernes trivsel forsvinder til fordel for faglighed.

Elever efterlyser forældreinvolvering

Også forældrenes rolle har været en del af projektets fokus. Og her har det vist sig, at både elever, lærerne og forældre selv mener, at forældrene spiller en vigtig rolle. Særligt i de ældste klasser efterlyser eleverne, at forældrene kommer mere på banen i forhold til trivslen i klassen.

Evaluering af projektet

I evalueringen af projektet er der lagt vægt på at præsentere perspektiver på trivsel og trivselsfremme i skolen, samt dokumentere trivselsfremmende potentialer ved undervisningsindsatserne. Evalueringen bygger på interviews med skoleledere, lærere, pædagoger, forældre og lærere på de deltagende skoler. Undersøgelsen lægger særligt vægt på elevernes perspektiv.

Læs afslutningsrapporten med projektevalueringen her.

Partnerskab om trivsel

Sex & Samfund har udviklet Destination Trivsel i et partnerskab med Danske Skoleelever, Skole og Forældre, Skolelederforeningen, Aarhus Kommune, Aalborg Kommune, Holstebro Kommune og Københavns Kommune. Danmarks Lærerforening har desuden givet sparring på indsatserne.

Indsatser for Destination Trivsel

Destination Trivsel tilbyder undervisningsforløb og materialer, der integrerer skolens Sundheds- og seksualundervisning og i skemalagte fag.

Desuden er der udviklet tre forældrefilm, som handler om henholdsvis ensomhed, sprogbrug og sociale medier. Filmene kan bruges som oplæg til diskussion fx til et forældremøde på skolen eller til at blive inspireret af derhjemme.

Se filmene og læs mere om forældresamarbejde og Destination Trivsel.

Destination Trivsel er finansieret af en tre-årig bevilling fra Sundhedsministeriets partnerskabspulje.

Hent baggrundsmateriale om Destination Trivsel

Afslutningsrapport for Destination Trivsel

Om forældresamarbejde og Destination Trivsel

Side til forældre om Destination Trivsel