Fra august 2015 skal de helt unge på landets erhvervsuddannelser arbejde seksuel sundhed, prævention, krop, køn og identitet i et nyt fag. Det sker med faget ’Erhvervsfag 2: Samfund og sundhed’ på grundforløbets 1. del.
Et af fagets faglige mål er, at eleverne skal ”forstå forhold, der påvirker seksualiteten, herunder seksuel sundhed, prævention, krop, køn og identitet”.
- Det bliver godt, for god undervisning i sundhed og seksualitet styrker evnen til at tage gode valg i de mange udfordringer og dilemmaer omkring køn, krop, seksualitet og grænser, som vi ved, at mange unge oplever i deres hverdag, siger pædagogisk konsulent og projektleder i Sex & Samfund, Morten Emmerik Wøldike.
- Men vi ved fra vores mange kontakter på landets erhvervsuddannelser, at det både for den enkelte uddannelse ole og den enkelte underviser kan være en udfordring at komme i gang med undervisning i seksuel sundhed og trivsel, fortsætter han.
Derfor er Sex & Samfund nu klar med støtte til erhvervs- og sosu-udddannelserne, der ønsker at komme godt i gang med den nye undervisningsopgave med samfund, sundhed og seksualitet. Det sker med både nyt inspirationskatalog og særlige kompetencekurser til underviserne.
Sådan kan kommunen bakke op
Sex & Samfund har tre forslag til kommuner, der ønsker at støtte erhvervsuddannelse til at komme godt i gang:
- Kommunen kan kontakte uddannelserne og opfordre dem til at deltage i Uge Sex 2016
- Kommunen kan lade den kommunale sundhedsplejersker varetage undervisning på EUD eller rådgive uddannelserne om, hvordan de kan gøre det
- Kommunen kan tilbyde kompetencekurser til underviserne, så de bliver klædt på til at varetage undervisningen i sundhed og seksualitet på EUD for kommunens unge borgere.
- Der er flere kommuner, der har gode erfaringer med at bakke op om undervisning i sundhed og seksualitet til unge efter grundskolen. Det er meget glædeligt, fordi seksualundervisning på ungdomsuddannelser er blandt Sundhedsstyrelsens anbefalinger til en kommunal indsats i forhold til forebyggelse og seksuel sundhed, siger Morten Emmerik Wøldike.