Beskrivelse af forløbet
En rigtig dreng, en tolvtalspige, en tøsedreng eller en drengepige. Kønnede kategorier og normer om køn fylder i mange af de fællesskaber, som børn og unge dagligt indgår i, også i klassen og på skolen.
Formålet med forløbet om køn er, at eleverne bliver styrket i at kunne samtale om og analysere mangfoldighed i forhold til køn.
I forløbet lægges der gennemgående op til at undersøge, hvordan normer om køn har forandret sig over tid, hvordan normer kan virke in- og ekskluderende, og hvordan man kan ændre normer i de fællesskaber, man er en del af.
Verdensmål
Når du underviser i undervisningsmaterialer fra Sex & Samfund, bidrager du samtidig til at opnå FN’s verdensmål om at sikre global, bæredygtig udvikling. Dette materiale er især med til at opfylde Mål 5: Ligestilling mellem kønnene. Læs mere om, hvordan undervisning i køn, krop og grænser er med til at opfylde verdensmålene ved at trykke her.