Beskrivelse af forløbet
Normer om at piger skal være dygtige, ansvarsbevidste og målrettede, presser mange unge piger i den danske grundskole, ligesom normer om at drenge hellere vil spille fodbold end læse bøger, kan gøre det svært for drenge, der hellere vil være på biblioteket end på fodboldbanen. På samme måde presser normer om, at man enten er dreng eller pige, unge, der ikke forstår sig selv som enten eller.
Nogle normer om køn handler samtidig også om seksualitet. Mange unge har fx mødt en norm om, at drenge er meget seksuelt interesserede og en norm om, at piger ikke bør have mange seksuelle relationer.
Formålet med forløbet er, at eleverne får viden om sociale og kulturelle normer for krop, køn og seksualitet og indsigt i, hvordan normer har forandret sig over tid, løbende forandres og hvordan de selv kan spille en rolle i at forme normer, der inkluderer alle unge uanset køn og seksualitet.
I øvelserne er der angivet, hvilket klassetrin de enkelte øvelser er udviklet til. Disse angivelser er vejledende. Det er op til den enkelte underviser at vurdere, hvorvidt øvelsen passer til ens konkrete klasse, eller der er behov for tilpasninger.
Øvelserne i forløbet kan sammensættes til et længere læringsforløb, eller der kan udvælges en eller flere øvelser, der anvendes som selvstændige øvelser eller i kombination med øvelser fra de øvrige forløb til udskolingen.
Verdensmål
Når du underviser i undervisningsmaterialer fra Sex & Samfund, bidrager du samtidig til at opnå FN’s verdensmål om at sikre global, bæredygtig udvikling. Dette materiale er især med til at opfylde Mål 5: Ligestilling mellem kønnene. Læs mere om, hvordan undervisning i køn, krop og grænser er med til at opfylde verdensmålene ved at trykke her.